25 år med å skape merverdi av rester fra matindustrien

Mandatet var å skape høyest mulig verdi av rester fra norsk matproduksjon. Etter 25 år er Norilia blitt en internasjonal suksess som selger varer til verdens største luksusmarked.

Bilde: Sune Eriksen

Norilia, som denne høsten runder 25 år, har blitt et kommersielt kraftsenter for omsetning av biprodukter fra norsk matproduksjon. Selskapet spesialiserer seg på å videreforedle og bearbeide overskuddsmateriale fra slakterier og eggmottak, og omsetter årlig for over en halv milliard norske kroner. På 25 år har de mer enn doblet omsetningen på en stadig optimalisert råvareutnyttelse.

- Norilia er eid av norske bønder og lever på ett enkelt mandat: nemlig å skape høyest mulig verdi av råvarer som kommer fra norske produksjonsdyr. Norsk landbruk assosieres med kvalitet og er kjent for å ha et dyrehold med lite sykdommer og generelt god dyrevelferd. Det gjør at vi kan leverer varer til de mest kresne markedene i verden. Norilia har over flere tiår opparbeidet en trofast og god kundekrets i utlandet, sier Roar Furuhaug, administrerende direktør i Norilia.

Norilia jobber i dag med alt fra fett, bein, naturtarm og avskjær til skinn, huder og ull.

Verden ønsker norsk råstoff: 70 prosent eksport

Over 70% av Norilias omsetning kommer fra eksport, med luksusvaremarkedet i Europa som viktigste kunde. Selskapets hovedmarked er det eksklusive italienske hudmarkedet, som er verdens største, og forsyner luksusmerkene i Paris og Milano med hud til vesker, skinn og belter.

- Vi er umåtelig stolte over å ha opparbeidet unike avtaler og gode kundeforhold til flere av verdens mest eksklusive merkevarer, men understreker at dette er kontrakter vi sjeldent snakker om da denne typen kunder krever diskresjon. For oss er det minst like viktig at råvarene speiler en bærekraftig og unik norsk verdikjede med kvalitativt godt landbruk. Det viser hvilken unik jobb eierne våre, den norske bonden, gjør hver eneste dag, sier Furuhaug.

Norilia er et heleid datterselskap av kjøtt og egg-samvirket Nortura, og mottar et bruttovolum på om lag 150.000 tonn biomasse fra Norturas landsdekkende anlegg hvert år. Biomassen de mottar er råvarer som ikke brukes som human føde i Norge, men som fremdeles innehar unik verdi.

Noe er råvarer de før måtte betale penger for å bli kvitt, og som nå enten blir bearbeidet, videreforedlet eller solgt til nye markeder som høykvalitets-varer.

Verdiskaping siden 30- tallet

Allerede på 1930-50 tallet ble det bygget opp egne systemer for å ta hånd om huder, skinn, ull og tarmer.

Bærekraft som forretningside mot nye markeder

Norilias arbeid begynner der norsk matproduksjon slutter, og er et bindeledd mellom landbasert matindustri og et internasjonalt marked for råstoff.

De største markedene deres finnes i Europa og Asia, men de utforsker i økende grad afrikanske og amerikanske markeder. En av de viktigste nysatsingene deres er bioteknologi, forskning og utvikling.

- Behovet for protein i verden forventes å øke, og animalske proteiner har lenge vært ettertraktet i land utenfor Norge. Bioco-anlegget i Østfold er unikt ved at det har utviklet teknologi og kompetanse til å utvinne rent, konsentrert protein fra kylling- og kalkunrester. Det er mange markeder i verden som etterspør dette og vi jobber nå aktivt med å etablere en riktig inngang til nye markeder, sier Furuhaug.

Biomasse fra dyreskrotter inneholder verdifulle næringsstoffer som, ved riktig bearbeiding, kan få stor betydning både for dyr og mennesker. Norilia bruker bioteknologiske prosesser til å utvinne proteiner, peptider, aminosyrer, mineraler og sårhelende materialer. Selskapet er den eneste aktøren i Norge som har investert i et anlegg for utvinning av protein fra norsk landbruksproduksjon. Anlegget som heter Bioco, er et samarbeid mellom Felleskjøpet Agri og Norilia.

Roar Furuhaug, CEO

*.twig: Sofie Ensby Rostad

Plussprodukter

Norilia har sin opprinnelse på 1930-tallet da man for første gang begynte arbeidet med å organisere innsamling av skinn og huder. Arbeidet ble i 2000 formalisert til opprettelsen av Norilia, som i dag har flere lokale mottak for lagring og foredling av ulike råstoffer.

- Strategien vår handler i bunn og grunn om å skape høyest mulig verdi av det vi selv kaller plussprodukter: Altså det som er til overs og kan gi pluss i lommeboka, avslutter Furuhaug.

Bærekraftig ressursutnyttelse er viktig for Nortura, understreker Konsernsjef i Nortura, Anne Marit Panengstuen:

– Norturas formål er å omsette medlemmenes husdyrproduksjon på best mulig måte. Med respekt for dyrene og bondens arbeid, tar vi ansvar for å utnytte hele dyret og skape verdier gjennom hele verdikjeden. I 25 år har Norilia vært en nøkkelaktør i dette arbeidet, med bærekraftig ressursutnyttelse og lønnsomhet for norske bønder. Det er vi stolte av, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen i Nortura.