Når Roar Furuhaug snakker om ressursutnyttelse er det ikke bare med engasjement, men med solid fagkunnskap og overbevisning.
100 dager som Norilia-leder: – Vi skal videreutvikle Norilia i Norge og internasjonalt

Med dyp bransjekunnskap og sterk etisk overbevisning leder Roar Furuhaug Norilia inn i en tid med store muligheter.
Bilde: Foto: Gjete AS / Sofie Ensby Rostad
Erfaring fra hele verdikjeden
1. april 2025 tok Furuhaug over rollen som administrerende direktør i Norilia. Med en mastergrad i matvitenskap fra NMBU og over 20 års erfaring fra norsk næringsmiddelindustri, har han tilegnet seg dybdekunnskap og et sterkt engasjement for hele verdikjeden.
– Jeg har jobbet «fra bås til bord», og prater både landbruksk, bakersk og pølsemakersk, forteller han.
De siste årene har Furuhaug ledet Arne B. Corneliussen AS, en distributør og produsent til kjøtt- og fiskeindustrien. Tidligere har han hatt roller innen produktutvikling, salg og eksport i selskaper som Orkla Food Ingredients, Norfoods (Caldic) og Haugen-Gruppen. Erfaringen hans strekker seg helt tilbake til studietiden, da han startet i DeLaval. Først på det norske hovedkontoret i Ski, deretter internasjonalt i Stockholm.
Et selskap med mening
Overgangen til Norilia var like naturlig som den var målrettet.
– Da jeg så stillingsutlysningen, tenkte jeg at dette er meg. Jeg brenner for å skape verdier av hele dyret, og i Norilia får jeg være med å gjøre det hver eneste dag.
Furuhaug trekker frem at Norilia er et selskap preget av høy kompetanse, sterke verdier og tydelig formål:
– Det er en fantastisk gjeng her, med dyp faglig integritet og et genuint engasjement for å løfte plussproduktene til nye høyder. Det merkes på tvers av hele organisasjonen, fra produksjonsgulvet til ledergruppen.
Etisk ressursutnyttelse er bærekraft i praksis
Furuhaug mener Norilias rolle i verdikjeden er mer aktuell enn noensinne, fordi ressursutnyttelse og verdiskaping blir mer og mer sentralt i bærekraftsarbeidet.
– Når vi velger å spise kjøtt, skylder vi dyret å bruke alle delene av det. Det er god etikk og bærekraft i praksis. Det er også kjernen i slagordet vårt, som jeg liker veldig godt: Pure nature refined.
Hva bør flere vite om arbeidet med plussprodukter i Norilia?
– Norilia skaper verdier av omtrent en tredel av biomassen fra Norturas produksjon, inkludert ressurser som innmat, bein, hud, ull, naturtarm og eggeskall. Min forgjenger, Morten Sollerud, etablerte faktisk begrepet plussprodukter. Det handler ikke om avfall, men om råstoff med verdi. Ofte med unike egenskaper for både mat, helse og industri, forteller Furuhaug.
– Vi må finne måter å ta vare på enda flere plussprodukter og utforske optimal utnyttelse av disse, og vi må finne mer volum.
For å lykkes med dette, er Norilia avhengig av at hele verdikjeden spiller på lag, mener han.
– Vi har særlig fokus på bærekraft og dyrevelferd. For eksempel er det viktig for oss at bonden forstår at dyreholdet har stor påvirkning på de verdiene Norilia skaper. At vi kan selge norsk storfehud til luksusmarkedet, forutsetter god dyrevelferd. Hele verdikjeden teller!
Han ser fremover med entusiasme:
– For å nå våre mål trenger vi flere gode samarbeidspartnere og kunder som ser verdien i rene råvarer og innovativ foredling. Vi skal videreutvikle Norilia som en drivkraft for bærekraft og biobasert verdiskaping, både i Norge og internasjonalt.